از سلامهاى خصوصى كه نوعاً زمينه ساز فتنه است، اجتناب شود
احكام حجاب و رابطه با نامحرم
آيت الله صافی گلپايگانی
س) پوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم براى زن واجب است يا نه؟
ج ) بلى زن در مقابل نامحرم بايد روى پاها را هم بپوشاند.
س) سلام بر نامحرم چه حكمى دارد؟
ج ) در محيطهاى جمعى سلام بر جمع مانعى ندارد؛ ولى بهتر است از سلامهاى خصوصى كه نوعاً زمينه ساز فتنه است، اجتناب شود. از اميرمؤمنان عليهالسلام روايت شده است كه فرمود: «من به زن جوان سلام نميكنم؛ زيرا ميترسم در قلبم چيزى خلجان كند كه مطلوب پروردگار نيست.»
س) آيا صحبت با نامحرم در محيط خلوت و به مدت طولانى جايز است؟
ج ) اگر محيط خلوتى باشد كه ديگرى نتواند به آن وارد شود بودن دو نامحرم در آن مكان، حرام است، و در غير آنجا هم، اگر صحبتهاى شهوانى باشد، يا مفسده ديگرى بر آن مترتب شود، جايز نيست.
س) آيا رعايت حجاب در مقابل پسر خاله و پسر عمو لازم است، اگر چه مسنتر از خودم و جاى پدرم باشند؟
ج ) پسر عمه، پسر خاله، پسر دايى و پسر عمو همه نامحرم هستند و رعايت حجاب در برابر آنها واجب و ترك آن گناه است؛ و بالا بودن سن آنان موجب تغيير حكم نيست.
س) آيا ميتوانيم با دختر نامحرمي، صيغه خواهر و برادرى بخوانيم، و مثل خواهر و برادر با هم رفتار كنيم؟
ج ) خير، صيغه خواهر و برادرى با نامحرم مشروع نيست، آنچه موجب محرميت ميشود، انجام عقد ازدواج بصورت دائم يا موقت، با رعايت شرائط مربوطه است.
س) با توجّه به اينكه كلاسهاى دانشجويان دختر و پسر با هم برگزار ميشود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم ميافتد، حكم آن چيست؟
ج ) نگاه غير عمدى و بدون قصد لذت اشكال ندارد.
س) شنيدهام كه ميگويند گريم جزء آرايش حساب نميشود، آيا اين مطلب درست است، و گريم كردن جايز است؟
ج ) گريم ـ اگر همراه كار حرامى نباشد ـ اشكال ندارد. بنابراين، گريم مردان به وسيله مردان يا زنان به وسيله زنان اشكال ندارد.
امّا اگر گريم زن يا مرد به وسيله نامحرم صورت بگيرد، جايز نيست. نكته ديگر آن كه هر جا «گريم» به عنوان آرايش يا آرايش و تغيير چهره براى خانمها باشد، بايد از نامحرم پوشانده شود؛ امّا اگر صرفاً براى تغيير چهره باشد، احوط پوشاندن آن از نامحرم است.
س) در جلسات عقد و عروسى كه داماد وارد ميشود، تكليف خانمهايى كهبا او نامحرم هستند چيست؟
ج ) در مقابل داماد و ساير نامحرمان بايد رعايت حجاب كامل را بنمايند و فرقى بين مجلس عروسى و ساير موارد نيست.
س) عكسهايى كه در كودكى (قبل از تكليف) گرفتهايم و مسلماً بدون حجاب و... بوده، الان كه بزرگ شدهايم، اگر نامحرم ببيند ـ مثلاً پسر خاله يا شوهر عمه و... آيا اشكال شرعى دارد؟
ج ) اگر نامحرم بدون قصد لذت به عكسها نگاه كند مانعى ندارد و شما هم تكليفى نداريد.
س) در عقدها و عروسيها كه معمولاً خانمها با لباسهاى ويژه آن مراسم شركت دارند و در اكثر مواقع نيز لباسها، بدن نما است و فيلمبردارى صورت ميگيرد تكليف ما چيست؟
ج ) اگر ميدانيد يا احتمال ميدهيد كه در آينده اين فيلمها توسط افراد نامحرم مشاهده ميگردد لازم است حجاب كامل خود را موقع فيلمبردارى مراعات كنيد و اگر نميتوانيد، از واقع شدن در مقابل دوربين فيلمبردارى خوددارى نماييد.
س) استفاده از كرمهاى چرب كننده، مرطوب كننده، ضد آفتاب و... بر روى دست و صورت، اگر به منظور محافظت از پوست بكار برده شود ولو اينكه خوشبو باشد و يا باعث سفيد و روشن شدن پوست شوند؛ چه حكمى دارد؟
ج ) اگر آرايش و زينت محسوب نشود، و بوى خوش آن موجب التذاذ و تحريك نامحرم نگردد اشكال ندارد.
ولى در هر صورت بنابر احتياط واجب، صورت را از نامحرم بپوشاند.
س) در خانواده ما رسم است كه در ميهمانيها همه بستگان با يكديگر دست ميدهند. دستدادن بدونقصد لذت چه صورت دارد؟
ج ) دست دادن با نامحرم، اگر چه از بستگان نزديك مثل پسر دايى و پسر عمو باشند، حتى بدون قصد لذت هم جايز نيست. لازم است آنها را با احكام شرعى آشنا سازيد.
س) آيا دايى يا عموى جوان ميتواند دختر خواهر يا دختر برادر خود را كه جوان است، ببوسد؟
ج ) اگر قصد لذت شهوانى و ريبه در كار نباشد، اشكال ندارد.
س) آيا چيدن و رنگ كردن ابرو جايز است؟
ج ) اصلاح و رنگ كردن ابرو براى خانمها اشكال ندارد؛ ولى بايد از نامحرم پوشانده شود.
س) نگاه كردن به استاد مرد براى بهتر فهميدن درس چگونه است؟
ج ) نگاه به صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم كه معمولا نميپوشانند، بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد.
س) پوشيدن جوراب نازك براى خانمها چه حكمى دارد؟
ج ) چون پوشاندن روى پا در مقابل نامحرم واجب است. بنابراين، استفاده از جوراب نازك كه پوست پا از زير آن پيدا باشد در مقابل نامحرم جايز نيست.
س) اگر انسان با دوست دختر خود به امامزاده برود و زيارت كند، آيا زيارتش همانند دوست معمولى صحيح است؟
ج ) رفتن به زيارت امامزادگان براى كسب ثواب است. اگر انسان در مسير كسب ثواب، گناهى مرتكب گردد، واضح است كه به پاداش مذكور نخواهد رسيد و چه بسا موجب افزايش گناه نيز بشود.
س) آيا پوشيدن لباس تنگ و كوتاه براى خانمها جايز است؟
ج ) لباس خانمها در مقابل نامحرم، بايد اولاً بدن را بپوشاند و ثانياً بنحوى نباشد كه موجب تحريك نامحرم گردد، و برجستگيهاى بدن در آن ظاهر باشد.
س) لبخند زدن هنگام صحبت با نامحرم چه حكمى دارد؟
ج ) لبخند زدن و هر كارى كه در معرض تهييج نامحرم است، جايز نيست، و در حديث آمده كه هزار سال حبس در آخرت مجازات يك كلمه شوخى با نامحرم است.
س) معاينات پزشكى كه مستلزم لمس و نظر به نامحرم است چه صورت دارد؟
ج ) در صورت نبودن پزشك مماثل،به مقدار ضرورت اشكال ندارد.
س) دانشجوى پرستارى هستم. در موقع كار در بيمارستان گاهى دستم با دست همكاران نامحرم تماس پيدا ميكند. با اين كه قصد و غرضى در كار نيست و كوشش خود را براى عدم تماس انجام ميدهم، آيا مرتكب گناه ميشوم؟
ج ) اگر در اثناى كار، دستتان به طور اتفاقى با همكارانتان تماس پيدا كند، اشكال ندارد؛ ولى چنانچه بدانيد اين عمل به طور مكرر ـ هر چند ناخودآگاه ـ انجام ميگيرد، لازم است از دستكش و مانند آن استفاده كنيد.
س) اگر كسى با نگاه كردن يا لمس دختران غير بالغ لذت ببرد، چه صورت دارد؟
ج ) حرام است.
س) آيا لازم است حجاب را براى توريستها الزامى كنيم؟
ج ) افراد توريست، از جهت حكم فقهى حجاب، تابع دين خود هستند؛ لكن همان گونه كه ملزم به رعايت ديگر قوانين كشور هستند نبايد اجازه داده شود بر خلاف ارزشهاى دينى و فرهنگى كشور اقدام كنند، و موجب اشاعه فساد و ابتذال اخلاقى شوند.
س) آيا پوشيدن لباس آستين كوتاه براى آقايان جايز است؟
ج ) چنانچه مرد بداند زنان با قصد لذت به دستانش نگاه ميكنند، احتياط واجب پوشاندن آن است.
س) آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين عليهالسلام كراهت دارد؟
ج ) پوشيدن لباس مشكى در سوگوارى امام حسين عليهالسلام از مصاديق تعظيم شعائر و داراى رجحان شرعى است و كراهت ندارد. بسيارى از فقهاى بزرگوار و مراجع تقليد در روز عاشورا از قباى سياه استفاده ميكردند.
س) معيار لباس شهرت چيست؟
ج ) لباس شهرت، لباسى است كه پوشيدن آن بخاطر رنگ، كيفيت دوخت، يا علل ديگر مناسب نيست، بطورى كه اگر آن را در برابر مردم بپوشند، توجه آنان را به خود جلب ميكند، و انگشت نما ميشوند.
س) آيا لباس خانمها حتماً بايد سياه باشد؟
ج ) پوشيدن لباس سياه واجب نيست بلكه ملاك آن است كه لباس خانمها بايد به رنگى نباشد كه خلاف متعارف، و موجب جلب توجّه نامحرم گردد.
س) آيا پوشيدن جوراب براى خانمها لازم است؟
ج ) بلي، خانمها در برابر نامحرم بايد روى پاى خود را بپوشانند و در اين جهت فرقى بين حال نماز و غير نماز نيست.
س) ظاهر شدن خانمها با مانتوهاى تنگ، در بيرون منزل چه حكمى دارد؟
ج ) رفت وآمد خانمها درمقابل نامحرم با لباسيكه برجستگيهاى بدن آنها را مشخص كند يا معرضيت براى فساد داشته باشد، جايز نيست.
س) آيا پزشك معالج به مريض مَحرم است؟
ج ) پزشك، به مريض محرم نيست، ولى در مواقعى كه معالجه متوقف بر نگاه يا لمس مريض است، به مقدار ضرورت ميتواند نگاه يا لمس كند و در صورتى كه لمس با دستكش يا از روى حايل ديگريكافى باشد، لمس مستقيم جايز نيست.
س) آيا نگاه كردن نامحرم به روى پا تا مچ كه در نماز، الزامى براى پوشاندن آن نيست، حرام است؟
ج ) بلي، نگاه مرد به روى پاى نامحرم، حرام است و در حال نماز هم اگر خانمى بداند كه در معرض ديد نامحرم است، بايد روى پا تا مچ را بپوشاند.
س) با توجّه به اينكه كلاسهاى دانشجويان دختر و پسر با هم برگزار ميشود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم ميافتد، حكم آن چيست؟
ج ) نگاه غير عمدى و بدون قصد لذت اشكال ندارد.
س) آيا نگاه كردن به عكسهاى زنان و مردان غير مسلمان كه در كتابهاى درسى به صورت نيمه عريان وجود دارد، جايز است؟
ج ) اگر با قصد لذت نباشد و مفسدهاى هم به دنبال نداشته باشد، اشكال ندارد.
س) آيا نگاه كردن به دست و صورت و موهاى زنان كفار جايز است؟
ج ) در صورتى كه قصد لذت و خوف از وقوع در حرام نباشد، نگاه به دست و صورت و جاهايى از بدنشان كه عادت در نپوشاندن آن دارند، اشكال ندارد.
س) نگاه به نامزدم كه بعداً قصد ازدواج با او را دارم، چه صورت دارد؟
ج ) تا صيغه عقد دائم يا موقّت خوانده نشده، نامزد با نامحرمان ديگر تفاوتى ندارد، و نگاه به او با قصد لذت و شهوت، جايز نيست.
ریور 1390
بخونید و به این احمقان بخندید
آیا بریم بمیریم و توی تابوت بخوابیم جایز است ؟
بله، البته اگر به قصد لذت نباشد
احكام حجاب و رابطه با نامحرم
آيت الله صافی گلپايگانی
س) پوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم براى زن واجب است يا نه؟
ج ) بلى زن در مقابل نامحرم بايد روى پاها را هم بپوشاند.
س) سلام بر نامحرم چه حكمى دارد؟
ج ) در محيطهاى جمعى سلام بر جمع مانعى ندارد؛ ولى بهتر است از سلامهاى خصوصى كه نوعاً زمينه ساز فتنه است، اجتناب شود. از اميرمؤمنان عليهالسلام روايت شده است كه فرمود: «من به زن جوان سلام نميكنم؛ زيرا ميترسم در قلبم چيزى خلجان كند كه مطلوب پروردگار نيست.»
س) آيا صحبت با نامحرم در محيط خلوت و به مدت طولانى جايز است؟
ج ) اگر محيط خلوتى باشد كه ديگرى نتواند به آن وارد شود بودن دو نامحرم در آن مكان، حرام است، و در غير آنجا هم، اگر صحبتهاى شهوانى باشد، يا مفسده ديگرى بر آن مترتب شود، جايز نيست.
س) آيا رعايت حجاب در مقابل پسر خاله و پسر عمو لازم است، اگر چه مسنتر از خودم و جاى پدرم باشند؟
ج ) پسر عمه، پسر خاله، پسر دايى و پسر عمو همه نامحرم هستند و رعايت حجاب در برابر آنها واجب و ترك آن گناه است؛ و بالا بودن سن آنان موجب تغيير حكم نيست.
س) آيا ميتوانيم با دختر نامحرمي، صيغه خواهر و برادرى بخوانيم، و مثل خواهر و برادر با هم رفتار كنيم؟
ج ) خير، صيغه خواهر و برادرى با نامحرم مشروع نيست، آنچه موجب محرميت ميشود، انجام عقد ازدواج بصورت دائم يا موقت، با رعايت شرائط مربوطه است.
س) با توجّه به اينكه كلاسهاى دانشجويان دختر و پسر با هم برگزار ميشود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم ميافتد، حكم آن چيست؟
ج ) نگاه غير عمدى و بدون قصد لذت اشكال ندارد.
س) شنيدهام كه ميگويند گريم جزء آرايش حساب نميشود، آيا اين مطلب درست است، و گريم كردن جايز است؟
ج ) گريم ـ اگر همراه كار حرامى نباشد ـ اشكال ندارد. بنابراين، گريم مردان به وسيله مردان يا زنان به وسيله زنان اشكال ندارد.
امّا اگر گريم زن يا مرد به وسيله نامحرم صورت بگيرد، جايز نيست. نكته ديگر آن كه هر جا «گريم» به عنوان آرايش يا آرايش و تغيير چهره براى خانمها باشد، بايد از نامحرم پوشانده شود؛ امّا اگر صرفاً براى تغيير چهره باشد، احوط پوشاندن آن از نامحرم است.
س) در جلسات عقد و عروسى كه داماد وارد ميشود، تكليف خانمهايى كهبا او نامحرم هستند چيست؟
ج ) در مقابل داماد و ساير نامحرمان بايد رعايت حجاب كامل را بنمايند و فرقى بين مجلس عروسى و ساير موارد نيست.
س) عكسهايى كه در كودكى (قبل از تكليف) گرفتهايم و مسلماً بدون حجاب و... بوده، الان كه بزرگ شدهايم، اگر نامحرم ببيند ـ مثلاً پسر خاله يا شوهر عمه و... آيا اشكال شرعى دارد؟
ج ) اگر نامحرم بدون قصد لذت به عكسها نگاه كند مانعى ندارد و شما هم تكليفى نداريد.
س) در عقدها و عروسيها كه معمولاً خانمها با لباسهاى ويژه آن مراسم شركت دارند و در اكثر مواقع نيز لباسها، بدن نما است و فيلمبردارى صورت ميگيرد تكليف ما چيست؟
ج ) اگر ميدانيد يا احتمال ميدهيد كه در آينده اين فيلمها توسط افراد نامحرم مشاهده ميگردد لازم است حجاب كامل خود را موقع فيلمبردارى مراعات كنيد و اگر نميتوانيد، از واقع شدن در مقابل دوربين فيلمبردارى خوددارى نماييد.
س) استفاده از كرمهاى چرب كننده، مرطوب كننده، ضد آفتاب و... بر روى دست و صورت، اگر به منظور محافظت از پوست بكار برده شود ولو اينكه خوشبو باشد و يا باعث سفيد و روشن شدن پوست شوند؛ چه حكمى دارد؟
ج ) اگر آرايش و زينت محسوب نشود، و بوى خوش آن موجب التذاذ و تحريك نامحرم نگردد اشكال ندارد.
ولى در هر صورت بنابر احتياط واجب، صورت را از نامحرم بپوشاند.
س) در خانواده ما رسم است كه در ميهمانيها همه بستگان با يكديگر دست ميدهند. دستدادن بدونقصد لذت چه صورت دارد؟
ج ) دست دادن با نامحرم، اگر چه از بستگان نزديك مثل پسر دايى و پسر عمو باشند، حتى بدون قصد لذت هم جايز نيست. لازم است آنها را با احكام شرعى آشنا سازيد.
س) آيا دايى يا عموى جوان ميتواند دختر خواهر يا دختر برادر خود را كه جوان است، ببوسد؟
ج ) اگر قصد لذت شهوانى و ريبه در كار نباشد، اشكال ندارد.
س) آيا چيدن و رنگ كردن ابرو جايز است؟
ج ) اصلاح و رنگ كردن ابرو براى خانمها اشكال ندارد؛ ولى بايد از نامحرم پوشانده شود.
س) نگاه كردن به استاد مرد براى بهتر فهميدن درس چگونه است؟
ج ) نگاه به صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم كه معمولا نميپوشانند، بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد.
س) پوشيدن جوراب نازك براى خانمها چه حكمى دارد؟
ج ) چون پوشاندن روى پا در مقابل نامحرم واجب است. بنابراين، استفاده از جوراب نازك كه پوست پا از زير آن پيدا باشد در مقابل نامحرم جايز نيست.
س) اگر انسان با دوست دختر خود به امامزاده برود و زيارت كند، آيا زيارتش همانند دوست معمولى صحيح است؟
ج ) رفتن به زيارت امامزادگان براى كسب ثواب است. اگر انسان در مسير كسب ثواب، گناهى مرتكب گردد، واضح است كه به پاداش مذكور نخواهد رسيد و چه بسا موجب افزايش گناه نيز بشود.
س) آيا پوشيدن لباس تنگ و كوتاه براى خانمها جايز است؟
ج ) لباس خانمها در مقابل نامحرم، بايد اولاً بدن را بپوشاند و ثانياً بنحوى نباشد كه موجب تحريك نامحرم گردد، و برجستگيهاى بدن در آن ظاهر باشد.
س) لبخند زدن هنگام صحبت با نامحرم چه حكمى دارد؟
ج ) لبخند زدن و هر كارى كه در معرض تهييج نامحرم است، جايز نيست، و در حديث آمده كه هزار سال حبس در آخرت مجازات يك كلمه شوخى با نامحرم است.
س) معاينات پزشكى كه مستلزم لمس و نظر به نامحرم است چه صورت دارد؟
ج ) در صورت نبودن پزشك مماثل،به مقدار ضرورت اشكال ندارد.
س) دانشجوى پرستارى هستم. در موقع كار در بيمارستان گاهى دستم با دست همكاران نامحرم تماس پيدا ميكند. با اين كه قصد و غرضى در كار نيست و كوشش خود را براى عدم تماس انجام ميدهم، آيا مرتكب گناه ميشوم؟
ج ) اگر در اثناى كار، دستتان به طور اتفاقى با همكارانتان تماس پيدا كند، اشكال ندارد؛ ولى چنانچه بدانيد اين عمل به طور مكرر ـ هر چند ناخودآگاه ـ انجام ميگيرد، لازم است از دستكش و مانند آن استفاده كنيد.
س) اگر كسى با نگاه كردن يا لمس دختران غير بالغ لذت ببرد، چه صورت دارد؟
ج ) حرام است.
س) آيا لازم است حجاب را براى توريستها الزامى كنيم؟
ج ) افراد توريست، از جهت حكم فقهى حجاب، تابع دين خود هستند؛ لكن همان گونه كه ملزم به رعايت ديگر قوانين كشور هستند نبايد اجازه داده شود بر خلاف ارزشهاى دينى و فرهنگى كشور اقدام كنند، و موجب اشاعه فساد و ابتذال اخلاقى شوند.
س) آيا پوشيدن لباس آستين كوتاه براى آقايان جايز است؟
ج ) چنانچه مرد بداند زنان با قصد لذت به دستانش نگاه ميكنند، احتياط واجب پوشاندن آن است.
س) آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين عليهالسلام كراهت دارد؟
ج ) پوشيدن لباس مشكى در سوگوارى امام حسين عليهالسلام از مصاديق تعظيم شعائر و داراى رجحان شرعى است و كراهت ندارد. بسيارى از فقهاى بزرگوار و مراجع تقليد در روز عاشورا از قباى سياه استفاده ميكردند.
س) معيار لباس شهرت چيست؟
ج ) لباس شهرت، لباسى است كه پوشيدن آن بخاطر رنگ، كيفيت دوخت، يا علل ديگر مناسب نيست، بطورى كه اگر آن را در برابر مردم بپوشند، توجه آنان را به خود جلب ميكند، و انگشت نما ميشوند.
س) آيا لباس خانمها حتماً بايد سياه باشد؟
ج ) پوشيدن لباس سياه واجب نيست بلكه ملاك آن است كه لباس خانمها بايد به رنگى نباشد كه خلاف متعارف، و موجب جلب توجّه نامحرم گردد.
س) آيا پوشيدن جوراب براى خانمها لازم است؟
ج ) بلي، خانمها در برابر نامحرم بايد روى پاى خود را بپوشانند و در اين جهت فرقى بين حال نماز و غير نماز نيست.
س) ظاهر شدن خانمها با مانتوهاى تنگ، در بيرون منزل چه حكمى دارد؟
ج ) رفت وآمد خانمها درمقابل نامحرم با لباسيكه برجستگيهاى بدن آنها را مشخص كند يا معرضيت براى فساد داشته باشد، جايز نيست.
س) آيا پزشك معالج به مريض مَحرم است؟
ج ) پزشك، به مريض محرم نيست، ولى در مواقعى كه معالجه متوقف بر نگاه يا لمس مريض است، به مقدار ضرورت ميتواند نگاه يا لمس كند و در صورتى كه لمس با دستكش يا از روى حايل ديگريكافى باشد، لمس مستقيم جايز نيست.
س) آيا نگاه كردن نامحرم به روى پا تا مچ كه در نماز، الزامى براى پوشاندن آن نيست، حرام است؟
ج ) بلي، نگاه مرد به روى پاى نامحرم، حرام است و در حال نماز هم اگر خانمى بداند كه در معرض ديد نامحرم است، بايد روى پا تا مچ را بپوشاند.
س) با توجّه به اينكه كلاسهاى دانشجويان دختر و پسر با هم برگزار ميشود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم ميافتد، حكم آن چيست؟
ج ) نگاه غير عمدى و بدون قصد لذت اشكال ندارد.
س) آيا نگاه كردن به عكسهاى زنان و مردان غير مسلمان كه در كتابهاى درسى به صورت نيمه عريان وجود دارد، جايز است؟
ج ) اگر با قصد لذت نباشد و مفسدهاى هم به دنبال نداشته باشد، اشكال ندارد.
س) آيا نگاه كردن به دست و صورت و موهاى زنان كفار جايز است؟
ج ) در صورتى كه قصد لذت و خوف از وقوع در حرام نباشد، نگاه به دست و صورت و جاهايى از بدنشان كه عادت در نپوشاندن آن دارند، اشكال ندارد.
س) نگاه به نامزدم كه بعداً قصد ازدواج با او را دارم، چه صورت دارد؟
ج ) تا صيغه عقد دائم يا موقّت خوانده نشده، نامزد با نامحرمان ديگر تفاوتى ندارد، و نگاه به او با قصد لذت و شهوت، جايز نيست.
ریور 1390
بخونید و به این احمقان بخندید
آیا بریم بمیریم و توی تابوت بخوابیم جایز است ؟
بله، البته اگر به قصد لذت نباشد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
توجه:فقط اعضای این وبلاگ میتوانند نظر خود را ارسال کنند.