سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ ه‍.ش.

سلام کردن شهوت امیز است, اجتناب باید کرد!!

از سلام‎هاى خصوصى كه نوعاً زمينه ساز فتنه است، اجتناب شود
احكام حجاب و رابطه با نامحرم
آيت الله صافی گلپايگانی

س) پوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم براى زن واجب است يا نه؟

ج ) بلى زن در مقابل نامحرم بايد روى پاها را هم بپوشاند.

س) سلام بر نامحرم چه حكمى دارد؟

ج ) در محيط‎هاى جمعى سلام بر جمع مانعى ندارد؛ ولى بهتر است از سلام‎هاى خصوصى كه نوعاً زمينه ساز فتنه است، اجتناب شود. از اميرمؤمنان عليه‌السلام روايت شده است كه فرمود: «من به زن جوان سلام نمي‎كنم؛ زيرا مي‎ترسم در قلبم چيزى خلجان كند كه مطلوب پروردگار نيست.»

س) آيا صحبت با نامحرم در محيط خلوت و به مدت طولانى جايز است؟

ج ) اگر محيط خلوتى باشد كه ديگرى نتواند به آن وارد شود بودن دو نامحرم در آن مكان، حرام است، و در غير آنجا هم، اگر صحبتهاى شهوانى باشد، يا مفسده ديگرى بر آن مترتب شود، جايز نيست.

س) آيا رعايت حجاب در مقابل پسر خاله و پسر عمو لازم است، اگر چه مسن‎تر از خودم و جاى پدرم باشند؟
ج ) پسر عمه، پسر خاله، پسر دايى و پسر عمو همه نامحرم هستند و رعايت حجاب در برابر آن‎ها واجب و ترك آن گناه است؛ و بالا بودن سن آنان موجب تغيير حكم نيست.

س) آيا مي‎توانيم با دختر نامحرمي، صيغه خواهر و برادرى بخوانيم، و مثل خواهر و برادر با هم رفتار كنيم؟

ج ) خير، صيغه خواهر و برادرى با نامحرم مشروع نيست، آنچه موجب محرميت مي‎شود، انجام عقد ازدواج بصورت دائم يا موقت، با رعايت شرائط مربوطه است.

س) با توجّه به اين‎كه كلاس‎هاى دانشجويان دختر و پسر با هم برگزار مي‎شود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم مي‎افتد، حكم آن چيست؟

ج ) نگاه غير عمدى و بدون قصد لذت اشكال ندارد.

س) شنيده‎ام كه مي‎گويند گريم جزء آرايش حساب نمي‎شود، آيا اين مطلب درست است، و گريم كردن جايز است؟
ج ) گريم ـ اگر همراه كار حرامى نباشد ـ اشكال ندارد. بنابراين، گريم مردان به وسيله مردان يا زنان به وسيله زنان اشكال ندارد.
امّا اگر گريم زن يا مرد به وسيله نامحرم صورت بگيرد، جايز نيست. نكته ديگر آن كه هر جا «گريم» به عنوان آرايش يا آرايش و تغيير چهره براى خانم‎ها باشد، بايد از نامحرم پوشانده شود؛ امّا اگر صرفاً براى تغيير چهره باشد، احوط پوشاندن آن از نامحرم است.

س) در جلسات عقد و عروسى كه داماد وارد مي‎شود، تكليف خانم‎هايى كهبا او نامحرم هستند چيست؟
ج ) در مقابل داماد و ساير نامحرمان بايد رعايت حجاب كامل را بنمايند و فرقى بين مجلس عروسى و ساير موارد نيست.

س) عكس‎هايى كه در كودكى (قبل از تكليف) گرفته‎ايم و مسلماً بدون حجاب و... بوده، الان كه بزرگ شده‎ايم، اگر نامحرم ببيند ـ مثلاً پسر خاله يا شوهر عمه و... آيا اشكال شرعى دارد؟

ج ) اگر نامحرم بدون قصد لذت به عكس‎ها نگاه كند مانعى ندارد و شما هم تكليفى نداريد.

س) در عقدها و عروسي‎ها كه معمولاً خانم‎ها با لباس‎هاى ويژه آن مراسم شركت دارند و در اكثر مواقع نيز لباس‎ها، بدن نما است و فيلمبردارى صورت مي‎گيرد تكليف ما چيست؟

ج ) اگر مي‎دانيد يا احتمال مي‎دهيد كه در آينده اين فيلم‎ها توسط افراد نامحرم مشاهده مي‎گردد لازم است حجاب كامل خود را موقع فيلمبردارى مراعات كنيد و اگر نمي‎توانيد، از واقع شدن در مقابل دوربين فيلمبردارى خوددارى نماييد.

س) استفاده از كرم‎هاى چرب كننده، مرطوب كننده، ضد آفتاب و... بر روى دست و صورت، اگر به منظور محافظت از پوست بكار برده شود ولو اين‎كه خوشبو باشد و يا باعث سفيد و روشن شدن پوست شوند؛ چه حكمى دارد؟
ج ) اگر آرايش و زينت محسوب نشود، و بوى خوش آن موجب التذاذ و تحريك نامحرم نگردد اشكال ندارد.
ولى در هر صورت بنابر احتياط واجب، صورت را از نامحرم بپوشاند.

س) در خانواده ما رسم است كه در ميهماني‎ها همه بستگان با يكديگر دست مي‎دهند. دست‌دادن بدون‌قصد لذت چه صورت دارد؟
ج ) دست دادن با نامحرم، اگر چه از بستگان نزديك مثل پسر دايى و پسر عمو باشند، حتى بدون قصد لذت هم جايز نيست. لازم است آن‎ها را با احكام شرعى آشنا سازيد.

س) آيا دايى يا عموى جوان مي‎تواند دختر خواهر يا دختر برادر خود را كه جوان است، ببوسد؟
ج ) اگر قصد لذت شهوانى و ريبه در كار نباشد، اشكال ندارد.

س) آيا چيدن و رنگ كردن ابرو جايز است؟

ج ) اصلاح و رنگ كردن ابرو براى خانم‎ها اشكال ندارد؛ ولى بايد از نامحرم پوشانده شود.

س) نگاه كردن به استاد مرد براى بهتر فهميدن درس چگونه است؟

ج ) نگاه به صورت و گردن و دست‎هاى مرد نامحرم كه معمولا نمي‎پوشانند، بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد.

س) پوشيدن جوراب نازك براى خانم‎ها چه حكمى دارد؟
ج ) چون پوشاندن روى پا در مقابل نامحرم واجب است. بنابراين، استفاده از جوراب نازك كه پوست پا از زير آن پيدا باشد در مقابل نامحرم جايز نيست.

س) اگر انسان با دوست دختر خود به امام‎زاده برود و زيارت كند، آيا زيارتش همانند دوست معمولى صحيح است؟

ج ) رفتن به زيارت امامزادگان براى كسب ثواب است. اگر انسان در مسير كسب ثواب، گناهى مرتكب گردد، واضح است كه به پاداش مذكور نخواهد رسيد و چه بسا موجب افزايش گناه نيز بشود.

س) آيا پوشيدن لباس تنگ و كوتاه براى خانم‎ها جايز است؟
ج ) لباس خانم‎ها در مقابل نامحرم، بايد اولاً بدن را بپوشاند و ثانياً بنحوى نباشد كه موجب تحريك نامحرم گردد، و برجستگي‎هاى بدن در آن ظاهر باشد.

س) لبخند زدن هنگام صحبت با نامحرم چه حكمى دارد؟

ج ) لبخند زدن و هر كارى كه در معرض تهييج نامحرم است، جايز نيست، و در حديث آمده كه هزار سال حبس در آخرت مجازات يك كلمه شوخى با نامحرم است.

س) معاينات پزشكى كه مستلزم لمس و نظر به نامحرم است چه صورت دارد؟

ج ) در صورت نبودن پزشك مماثل،به مقدار ضرورت اشكال ندارد.

س) دانشجوى پرستارى هستم. در موقع كار در بيمارستان گاهى دستم با دست همكاران نامحرم تماس پيدا مي‎كند. با اين كه قصد و غرضى در كار نيست و كوشش خود را براى عدم تماس انجام مي‎دهم، آيا مرتكب گناه مي‎شوم؟

ج ) اگر در اثناى كار، دستتان به طور اتفاقى با همكارانتان تماس پيدا كند، اشكال ندارد؛ ولى چنانچه بدانيد اين عمل به طور مكرر ـ هر چند ناخودآگاه ـ انجام مي‎گيرد، لازم است از دستكش و مانند آن استفاده كنيد.

س) اگر كسى با نگاه كردن يا لمس دختران غير بالغ لذت ببرد، چه صورت دارد؟

ج ) حرام است.

س) آيا لازم است حجاب را براى توريست‎ها الزامى كنيم؟
ج ) افراد توريست، از جهت حكم فقهى حجاب، تابع دين خود هستند؛ لكن همان گونه كه ملزم به رعايت ديگر قوانين كشور هستند نبايد اجازه داده شود بر خلاف ارزش‎هاى دينى و فرهنگى كشور اقدام كنند، و موجب اشاعه فساد و ابتذال اخلاقى شوند.

س) آيا پوشيدن لباس آستين كوتاه براى آقايان جايز است؟
ج ) چنانچه مرد بداند زنان با قصد لذت به دستانش نگاه مي‎كنند، احتياط واجب پوشاندن آن است.

س) آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين عليه‌السلام كراهت دارد؟

ج ) پوشيدن لباس مشكى در سوگوارى امام حسين عليه‌السلام از مصاديق تعظيم شعائر و داراى رجحان شرعى است و كراهت ندارد. بسيارى از فقهاى بزرگوار و مراجع تقليد در روز عاشورا از قباى سياه استفاده مي‎كردند.

س) معيار لباس شهرت چيست؟

ج ) لباس شهرت، لباسى است كه پوشيدن آن بخاطر رنگ، كيفيت دوخت، يا علل ديگر مناسب نيست، بطورى كه اگر آن را در برابر مردم بپوشند، توجه آنان را به خود جلب مي‎كند، و انگشت نما مي‎شوند.

س) آيا لباس خانم‎ها حتماً بايد سياه باشد؟

ج ) پوشيدن لباس سياه واجب نيست بلكه ملاك آن است كه لباس خانم‎ها بايد به رنگى نباشد كه خلاف متعارف، و موجب جلب توجّه نامحرم گردد.

س) آيا پوشيدن جوراب براى خانم‎ها لازم است؟

ج ) بلي، خانم‎ها در برابر نامحرم بايد روى پاى خود را بپوشانند و در اين جهت فرقى بين حال نماز و غير نماز نيست.

س) ظاهر شدن خانم‎ها با مانتوهاى تنگ، در بيرون منزل چه حكمى دارد؟

ج ) رفت وآمد خانم‎ها درمقابل نامحرم با لباسي‌كه برجستگي‎هاى بدن آنها را مشخص كند يا معرضيت براى فساد داشته باشد، جايز نيست.

س) آيا پزشك معالج به مريض مَحرم است؟

ج ) پزشك، به مريض محرم نيست، ولى در مواقعى كه معالجه متوقف بر نگاه يا لمس مريض است، به مقدار ضرورت مي‎تواند نگاه يا لمس كند و در صورتى كه لمس با دستكش يا از روى حايل ديگري‌كافى باشد، لمس مستقيم جايز نيست.

س) آيا نگاه كردن نامحرم به روى پا تا مچ كه در نماز، الزامى براى پوشاندن آن نيست، حرام است؟

ج ) بلي، نگاه مرد به روى پاى نامحرم، حرام است و در حال نماز هم اگر خانمى بداند كه در معرض ديد نامحرم است، بايد روى پا تا مچ را بپوشاند.

س) با توجّه به اين‎كه كلاس‎هاى دانشجويان دختر و پسر با هم برگزار مي‎شود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم مي‎افتد، حكم آن چيست؟
ج ) نگاه غير عمدى و بدون قصد لذت اشكال ندارد.

س) آيا نگاه كردن به عكس‎هاى زنان و مردان غير مسلمان كه در كتاب‎هاى درسى به صورت نيمه عريان وجود دارد، جايز است؟

ج ) اگر با قصد لذت نباشد و مفسده‎اى هم به دنبال نداشته باشد، اشكال ندارد.

س) آيا نگاه كردن به دست و صورت و موهاى زنان كفار جايز است؟

ج ) در صورتى كه قصد لذت و خوف از وقوع در حرام نباشد، نگاه به دست و صورت و جاهايى از بدنشان كه عادت در نپوشاندن آن دارند، اشكال ندارد.

س) نگاه به نامزدم كه بعداً قصد ازدواج با او را دارم، چه صورت دارد؟

ج ) تا صيغه عقد دائم يا موقّت خوانده نشده، نامزد با نامحرمان ديگر تفاوتى ندارد، و نگاه به او با قصد لذت و شهوت، جايز نيست.
ریور 1390


بخونید و به این احمقان بخندید



آیا بریم بمیریم و توی تابوت بخوابیم جایز است ؟
بله، البته اگر به قصد لذت نباشد
 

‏هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.