۱۳۹۰ آذر ۱۹, شنبه

فناوری لمس اشیا از روی نمایشگر

در حال حاضر ویبره یا همان لرزش جزو معدود احساس های فیزیکی است که ما از تلفن های همراه مان دریافت می کنیم. اما این کافی نیست. می دانید که روزی خواهد رسید که می توانید چیزهایی را روی نمایشگر تلفن یا تلویزیون خانه لمس کنید و آن روز در حال نزدیک شدن است. شرکتی به نام Senseq که روی فناوری های لمسی کار می کند یک تبلت آزمایشی با چنین امکانی را ارایه کرده است.





این طرح اولیه به شما حس بافت های مختلف اشیا را روی نمایشگر می دهد و این کار را از طریق ایجاد یک میدان الکترواستاتیک انجام می دهد. وقتی بخش های مختلف نمایشگر را لمس می کنید این میدان سبب می شود که انگشت شما میزان اصطکاک متفاوتی را در بخش های مختلف احساس کند و دقت این میدان سبب می شود که حسی واقعی از لمس یک شی پیدا کنید.


عضویت در خبرنامه

جالب اینجا است که برای این احساس نیاز نیست حتما انگشت خودتان را روی نمایشگر حرکت بدهید و حتی با لمس نقطه ای نمایشگر هم تفاوت را احساس خواهید کرد.

این احساس می تواند برجستگی خطوط یا لبه اجسامی که تصویر آن در مقابل شما قرار دارد را روی نمایشگر برای شما شبیه سازی کند یا اینکه شما در حال دیدن تصویر یک پارچه ابریشم هستید، حالا می توانید بافت آن را از روی نمایشگر لمس کنید. کافی است فکر کنید که این فناوری چه کاربردی هایی در بازی ها، ویدیوها، وبگردی و… می تواند داشته باشد.

با وجود اینکه فناوری شرکت Senseq فعلا در مرحله ابتدایی است اما چون در پیاده سازی آن از هیچ قطعه متحرکی استفاده نشده، به نظر می رسد که به راحتی می توان آن را در گجت های مختلف پیاده سازی کرد و خود این شرکت می گوید که می توانید طی دو سال آینده منتظر ورود این فناوری به بازار باشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.