۱۳۹۰ اردیبهشت ۶, سه‌شنبه

احمدي نژاد همچنان در خانه

احمدي نژاد همچنان در خانه

اختلافات آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر جمهوري‌اسلامي، با محمود احمدي‌نژاد، بر سر عزل يا ادامه به كار حيدر مصلحي، وزير اطلاعات به نقطه پاياني نرسيده است. در آخرين تحول از اين دست، روز گذشته محمود احمدي‌نژاد در جلسه كابينه شركت نكرد و رياست آن را به محمدرضا رحيمي ،معاون اول خود سپرد. اين در حالي است كه اخبار غيررسمي از يك سو حكايت از آن دارد كه ديشب  خامنه اي ديداري با احمدي نژاد داشته و از سوي ديگر گفته مي شود محمود احمدي‌نژاد به دليل دلخوري از ابقاي حيدرمصلحي قصد دارد در جلسات كابينه شركت نكند.

ايت‌الله خامنه‌اي ديروز همچنين در ديدار با وزير كشور و تعدادي از فرماندهان نيروي انتظامي اعلام كرد: "نبايد از گفته‌ها و يا نوشته‌هاي ما برداشت اختلاف شود و اگر هم اختلاف نظري است نبايد جلوي مردم اخم كرد و بهانه به دست رسانه هاي بيگانه داد". پيش از اين و در نخستين روزهاي سال جديد نيز رهبر جمهوري‌اسلامي از مسوولان خواسته بود اختلافات ميان خود را علني نكنند و به ميان مردم نبرند.

قهر احمدي‌نژاد؟

اخبار مربوط به استعفا و سپس بازگشت به كار حيدر مصلحي در حالي ادامه دارد كه در آخرين تحول از اين دست، برخي منابع خبر از آن داده‌آند كه محمود احمدي‌نژاد در اعتراض به دخالت رهبر جمهوري‌اسلامي و ابقاي حيدر مصلحي از زمان بازگشت از سفر كردستان در دفتر كار خود حاضر نشده است.

گرچه هنوز هيچ منبع مستقلي اين مساله را تاييد نكرده، اما برخي نشانه‌ها از جمله ديدار برخي از نمايندگان مجلس با احمدي‌نژاد و همچنين عدم حضور وي در جلسه كابينه، به عنوان موضع اعتراضي وي تلقي شده است. ‌علي‌اصغر زارعي، از نمايندگان اصول‌گراي مجلس، به خبرگزاري فارس گفته بود كه وي و چند نماينده ديگر قصد دارند با احمدي نژاد درباره "مسايل اخير" گفت‌وگو كنند. زارعي از حميد رسايي، مهدي كوچك‌زاده و اسماعيل كوثري به عنوان ديگر شركت‌كنندگان در اين جلسه ياد كرده بود. اين افراد همگي از جمله حاميان احمدي‌نژاد در مجلس هستند.

اما ساعاتي بعد محمد كوثري نماينده تهران به  فارس گفت كه ديدار نمايندگان با احمدي‌نژاد لغو شده چرا كه  "قرار است جلسه عصر امروز هيات دولت به رياست آقاي ‌احمدي‌نژاد و با حضور حجت‌الاسلام مصلحي وزير اطلاعات برگزار شود، نمايندگان ضرورتي براي ديدار با آقاي رئيس‌جمهور نديدند".

سخنان كوثري در حالي بيان شد كه فاطمه آليا،  از اعضاي فراكسيون انقلاب اسلامي،  به خبرگزاري مهر گفته بود: "رئيس جمهور روز گذشته با هيئتي از نمايندگان كنگره خلق چين ديدار و مذاكره داشته و قرار است در جلسه امروز بعدازظهر هيئت دولت نيز حضور يابد. احمدي نژاد طبق برنامه قبلي عصر امروز ديداري با سفراي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي خارجي دارد كه چنانچه در آن برنامه حضور يابد، به طور طبيعي امكان حضور در جلسه هيئت دولت را نخواهد داشت.

خبرگزاري مهر نيز با تاييد خبر عدم حضور احمدي‌نژاد در جلسه روز گذشته  نوشت  برخي نمايندگان مجلس از "حضور قطعي" محمود احمدي نژاد در جلسه عصر يكشنبه هيات دولت و دعوت از حيدر مصلحي براي شركت در اين جلسه خبر داده بودند.

سايت الف نزديك به احمد توكلي نماينده تهران و رييس مركز پژوهش هاي مجلس، پيش از اين نوشته بود كه با وجود حمايت رهبر جمهوري اسلامي از مصلحي، محمود احمدي‌نژاد همچنان بر موضع قبلي خود مبني بر بركناري وزير اطلاعات پافشاري مي كند و حاضر نيست با مصلحي همكاري كند. به نوشته اين سايت احمدي‌نژاد معتقد است "وزير اطلاعات عملكرد ضعيفي در اين وزارتخانه داشته و اجازه نداده كه تيم مديريتي اين مجموعه با دولت همراه شود".

احمدي‌نژاد در حالي در جلسه كابينه شركت نكرد كه روز گذشته آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار با فرماندهان نيروي انتظامي و وزير كشور با  اشاره به سخنان روز شنبه خود درخصوص برخي مسائل روز، گفت: "متأسفانه برخوردي كه برخي روزنامه ها با اين سخنان كردند، بجاي القاي آرامش در كشور، القاي دوگانگي و دعوا را مي‌كرد".

رهبر جمهوري‌اسلامي روز شنبه در سخناني اعلام كرده بود كه بنا ندارد در كارهاي دولت دخالت كند اما در اين مورد كه "چندان هم مهم نيست" احساس كرده بود كه "از مصلحت بزرگي غفلت شده است".

سخنان آيت‌الله خامنه‌اي  پس از انتشار نامه وي  خطاب به حيدر مصلحي بيان شد. وي در آن نامه خطاب به مصلحي نوشته بود: "از شما مي‌خواهم بيش از پيش در انجام ماموريت‌هاي مهم داخلي و خارجي وزارت اطلاعات اهتمام به خرج داده و با سرمايه‌ي عظيمي كه آن وزارت‌خانه از نيروي انساني توان‌مند و انقلابي و متدين و فن‌آوري‌هاي روز برخوردار است و با حمايت دولت خدمت‌گذار و همكاري ساير نهادهاي اطلاعاتي اجازه ندهيد كوچك‌ترين فترت و سستي در انجام وظائف قانوني آن دستگاه مهم پيش آيد."

 نامه آيت‌الله خامنه‌اي پس از آن منتشر شد كه  يك سايت نزديك به احمدي‌نژاد به نقل از يك منبع آگاه نوشت: در پي جلسه محمود احمدي‌نژاد با آيت‌الله خامنه‌اي، مصلحي ديگر وزير اطلاعات نيست.  در اين جلسه احمدي‌نژاد دلايل خود را در خصوص پذيرش استعفاي مصلحي، بيان كرده و اكنون خود شخصا سرپرستي وزارت اطلاعات را بر عهده دارد.

پيش از اين برخي سايت‌هاي نزديك به احمدي‌نژاد اعلام كرده بودند كه نامه آيت‌الله خامنه‌آي مصداق حكم حكومتي ندارد. سايت محرمانه‌نيوز – كه منابع مختلف آن را از جمله سايت هاي راه اندازي شده توسط مشائي مي دانند - پيش از اين نوشته بود كه "از نظر فقهي و حقوقي نامه رهبر معظم انقلاب حكم حكومتي محسوب نمي‌شود و تنها در جهت تقويت توان امنيتي كشور در باب توصيه به مصلحي ابلاغ شده است". محرمانه‌نيوز به همراه چند وب‌سايت ديگر حامي اسفنديار رحيم‌مشايي پس از درج تحليل‌هاي اين‌چنيني دچار فيلترينگ شدند.

مشروعيت همه ما از ولايت‌فقيه است

در همين حال محمدعلي جعفري فرمانده سپاه در سخناني گفته است: "آقاي احمدي نژاد در دو دوره نهم و دهم رياست جمهوري بسيار خوب كاركرده است و بايد گفت كه شتاب انقلاب مديون همين حركت هاي شتاب دهنده رياست جمهوري است و مردم محروم و مستضعفين خوب مي فهمند چه كسي براي آنها تلاش مي‌كند. ولي هركس در نظام جمهوري اسلامي كار بيشتر و موثرتري انجام دهد، بايد بيشتر منتظر توطئه عليه خود باشد و دشمنان هميشه به دنبال اين بودند كه خط غفلت بعضي از مسوولين بگيرند و آن را بزرگ كنند تا جلوي پيشرفت انقلاب را سد كنند… ولايت پذيري آقاي احمدي‌نژاد خيلي بيشتر از مسئولان جديدي است كه تازه زبان بازكرده‌اند و اميدواريم خداوند انقلاب را از تهديدات داخلي دور نگه دارد".

نمايندگان مجلس نيز روز گذشته بر لزوم ولايت‌پذيري همه مسوولان تاكيد كردند. عزيز اكبريان نماينده كرج در سخناني گفته است: "فرامين ولي امر مسلمين بايستي فصل‌الخطاب باشد و كساني كه به هر علتي در اجراي اين فرامين كوتاهي كنند، بايد بدانند كه در پيشگاه الهي و ملت شريف ايران گناهي نابخشودني مرتكب مي‌شوند و لذا اعلام مي‌كنم ما سرباز ولايتيم و آماده جان‎فشاني در راه اهداف مقدس امام خامنه‌اي هستيم و نفوذي‌ها نيز بدانند كه گور خود را مي‌كَنند و زحمت ما مي‌دارند".

قاضي‌پور نماينده اروميه نيز در تذكري چنين گفت: "هر سخني كه رهبر انقلاب ايران بفرمايند، لازم ‌الاجراست در غير اين صورت مردم در اين مورد تصميم‌ خواهند گرفت". وي اما منظور خود را از"تصميم‌گيري مردم" روشن نكرد.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در بيانيه‌اي خواستار آن شده است كه مسوولان "در شرايط حساس كنوني با توجه به هشدارهاي ولي امر مسلمين، وحدت خود را در ادامه حركت رو به رشد و پيشرفت حفظ نمايند و با پرهيز از هرگونه تفرقه و انحراف، دشمنان مترصد فرصت را ناكام نمايند".

پيش از اين غلام‌حسين محسني‌اژه‌اي دادستان كل كشور نيز با ذكر اين نكته كه "نحوه عملكرد در مورد بركناري وزير اطلاعات توجيه پذير نيست" گوشه اي از ماجراي مربوط به عزل خود را چنين تعريف كرده بود:"ايشان در نامه اي خطاب به رئيس جمهوري عنوان كردند كه كنار گذاشتن مصلحي در شرايط كنوني نه به مصلحت كشور و نه به مصلحت شماست".

دليل بركناري مصلحي به نوشته سايت الف اين بود كه "وزير اطلاعات به دليل برداشتن يكي از معاونين خود كه نماينده مشايي و جريان انحرافي دولت در وزارتخانه بوده است با فشار دفتر رييس جمهور مجبور به استعفا شده بود. [البته] پيش از اين نيز رييس جمهور تصميم داشت وزير اطلاعات را بركنار كند كه آن دفعه نيز با مخالفت رهبر انقلاب مواجه شده بود".

سايت پارلمان نيوز، نزديك به جناح اقليت مجلس شوراي اسلامي هم خبر داده كه "بسياري از تحليلگران سياسي اين اتفاق را بي ارتباط با انتخابات دوره نهم مجلس نمي دانند". 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.